Σάββατο, 6 Ιουνίου 2015

MSI GTX 970 Gaming 4G & GTX 960 Gaming 2G

Οι κάρτες γραφικών της σειράς GTX 900 δεν αποτελούν ακριβώς νέο, αφού οι δύο πρώτες της σειράς, GTX 980 και GTX 970, ανακοινώθηκαν τον περασμένο Σεπτέμβριο, ενώ στις αρχές της
χρονιάς ακολούθησε η ανακοίνωση της τρίτης GPU, ­­GTX 960. Δυστυχώς, μέχρι πολύ πρόσφατα δεν είχαμε καταφέρει να εξασφαλίσουμε δείγματα των δύο τελευταίων, κατάσταση που άλλαξε στις αρχές του μήνα, όταν στα PC Labs έφτασαν οι GTX 970 Gaming 4G και GTX 960 Gaming 2G από την γκάμα της MSI. Πριν προχωρήσουμε όμως στις κάρτες τής MSI, πρέπει να ξεκινήσουμε με την τεχνική ανάλυση των ίδιων των πυρήνων.
Το σκάνδαλο της GTX 970

Αν έχετε παρακολουθήσει τη σχετική ειδησεογραφία, τότε θα γνωρίζετε πως η GTX 970 αποτέλεσε αιτία σκανδάλου για την Nvidia, αφού η εταιρεία ανακοίνωσε λανθασμένα τεχνικά χαρακτηριστικά στα στοιχεία που έδωσε στους δημοσιογράφους κατά το λανσάρισμα της κάρτας. H GTX 970 βασίζεται στον ίδιο πυρήνα με την GTX 980, δηλαδή στον GM204, αλλά με ορισμένα χαρακτηριστικά κομμένα. Η τακτική αυτή δεν συνιστά κάποια πρωτοτυπία ούτε δημιουργεί κάποια πηγή προβλημάτων, αφού αποτελεί την πάγια τεχνική προκειμένου οι κατασκευαστές να δώσουν οικονομικότερες και πιο αδύναμες εκδόσεις ενός πυρήνα. Στην προκειμένη περίπτωση, βέβαια, η κατάσταση είναι λίγο πιο πολύπλοκη. Ο πυρήνας της GTX 970 διαθέτει τον ίδιο αριθμό GPC [Graphic Processing Clusters], δηλαδή τέσσερα, όμως τρία λιγότερα SMM, 13 αντί για 16. Αν και οι δύο πυρήνες διαθέτουν το ίδιο εύρος memory controller στα 256-bit, στην GTX970 ένα από τα partitions ROP/memory του ελεγκτή είναι μερικώς απενεργοποιημένο, με αποτέλεσμα η κάρτα να διαθέτει 56 ROP και 1,75MB μνήμης L2 cache αντί για 2MB.

Η δυνατότητα της μερικής απενεργοποίησης των ROP είναι καινούριο χαρακτηριστικό της αρχιτεκτονικής Maxwell και δεν ήταν εφικτή στους παλαιότερους πυρήνες της Nvidia. Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος αυτής της δυνατότητας είναι ότι η Nvidia “σπάει” τη μνήμη σε ένα τμήμα υψηλής απόδοσης –στο οποίο αντιστοιχούν τα 3,5GB από τα 4GB της μνήμης– και σε ένα δεύτερο χαμηλότερης απόδοσης, που περιλαμβάνει τα υπόλοιπα 0,5GB. Tι σημαίνει αυτό στην πράξη; Πολύ απλά ότι ο ελεγκτής της μνήμης μπορεί να διαβάσει ή να γράψει στο κομμάτι των 3,5GB, έχοντας υψηλό bandwidth, 196GB/sec [7GHz x 7ports x 32bits], ενώ στα εναπομείναντα 512MB με ταχύτητα 28GB/sec [7GHz x 1port x 32bits]. Αυτό δημιουργεί ένα bottleneck στον controller, καθώς δεν επιτρέπει στην κάρτα να φτάσει το πλήρες εύρος της, δεδομένου ότι τα δύο τμήματα δεν μπορούν να προσπελαστούν ταυτόχρονα. Ο μόνος τρόπος να ξεπεραστεί αυτό το bottleneck είναι μέσω τεχνικής interleaving, όπου στο ένα τμήμα της μνήμης ο controller γράφει και στο άλλο διαβάζει [ή το ανάποδο]. Επειδή όμως η τεχνική του interleaving είναι εφικτή μόνο όταν η κάρτα χρησιμοποιεί περισσότερα από 3,5GB μνήμης, σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση το bandwidth της μνήμης ισοδυναμεί με το bandwidth του μεγάλου τμήματος, δηλαδή με τα 196GB/sec.

Αυτά σε ό,τι αφορά το hardware, γιατί από την σκοπιά των εφαρμογών όλη η ποσότητα της μνήμης της κάρτας γραφικών είναι virtual, κι επαφίεται στο λειτουργικό και τον driver τής κάρτας γραφικών να αποφασίσουν σε ποιο φυσικό κομμάτι τής μνήμης θα εγγραφούν τα δεδομένα. Από τη μεριά τον παιχνιδιών, όταν έρθει η ώρα η κάρτα να χρησιμοποιήσει τα 512MB της μνήμης του δεύτερου τμήματος του ελεγκτή, αυτό θα φανεί με πτώση του frame rate και stuttering. Είναι όμως αμφίβολο ότι θα σας απασχολήσει το φαινόμενο, εκτός κι αν παίζετε παιχνίδια σε ανάλυση υψηλότερη από FHD με όλες τις ρυθμίσεις στο μέγιστο.

Σε κάθε περίπτωση, αν και η Nvidia δεν έπρεπε να είχε δημοσιεύσει λανθασμένες πληροφορίες για τη σχεδίαση του πυρήνα της GTX 970, αυτό δεν επηρεάζει επί της ουσίας την απόδοση της κάρτας, αφού η αυτή η σχεδιαστική επιλογή είναι συνειδητή και όχι bug ή λάθος.http://gr.pcmag.com

κοινοποίηση